Stadiile durerii, pierderi unei persoane dragi

 

1 Socul si negarea:

Socul este pierderea in sine, disparitia persoanei si intreg procesul ce urmeaza. In urma socului produs de pierdere se activeaza un mecanism de protectie: negarea. Eviti sa te mai gandesti la evenimentul in sine in speranta ca durerea o sa treca. Poate dura cateva saptamin sau in functie de caz chiar si mai mult. (aici anumite persoane isi inventeaza povesti despre persoana disparuta: a plecat intr-o calatorie mai lunga) Durerea acum este in forma ei cea mai puternica, cumplita si sfasietoare. Este important sa o lasi sa curga sa nu incerci din nou sa o blochezi sau sa o ascunzi adancindu-te in alcool sau droguri. Sentimentul de vina apare si el: sunt lucruri care nu le-ai facut cu persoana disparuta, raman lucruri nespuse, sentimente neimpartasite. Viata in acest moment te sperie este un haos.

2 Furie:

Frustrarea duce la furie. Toate gandurile si framantarile se transforma in furie. Aceasta incepe sa scape de sub control si sa se verse pe cei  din jur. Nici nu trebuie sa faca ceva in mod deosebit : o simpla privire, atingere sau intrebare declanseaza o furtuna de furie din partea ta. In acest moment ai nevoie sa fi atent deoarece anumite relatii nu mai pot fi reparate. Incepe argumentarea de tipul: de ce sunt eu in situatia asta? Daca as fi facut lucrurile altfel? Daca ne-am fi petrecut mai mult timp?

3 Argumentare, negociere :

Argumentarea cu tine insuti: pur si simplu nu intelegi ce ai fi putut face mai mult sau de ce nu ai facut mai mult pentru persoana respectiva: de ce sunt eu in situatia asta? Daca as fi facut lucrurile altfel? Daca ne-am fi petrecut mai mult timp?

4 Depresia, reflexia si singuratatea:

O lunga perioada de tristete va pune stapanire pe tine. Posibil sa intelegi amploarea pierderii tale si ce impact are in viata ta. Amintiri din trecut pun stapanire pe gandurile tale . Vei trai senzatia de gol si disperare. Usor incepi sa te redaptezi vietii cu pierderea suferita simptomele durerii si tristetii  incep sa isi  piarda din intensitate.

5 Acceptare si speranta

Este ultimul stadiu in care inveti sa accepti realitatea situatiei. Acceptarea nu inseamna in acest moment fericire.  Este calea catre realitatea inconjuratoare catre un viitor adaptat pierderii suferite. Acum poti privi pierderea cu tristete fara durerea cumplita de odinioara. Incepi sa iti faci planuri de viitor fara a mai simti sentimentul coplesitor de vinovatie. Incepi sa devi functional mintea se dezmorteste din durere si incepe sa caute solitii realiste. Zilele devin mai luminoase si organizate.

Viata este o provocare si nu intotdeauna rezerva momente placute. Noi oamenii suntem construiti in asa fel incat sa facem fata tuturor provocarilor la care suntem supusi. Cu greutate sau cu usurinta trecem peste momentele vietii noastre numai noi stim cum.  Fiecare dintre noi suntem unici, retetele generale nu fuctioneaza decat daca le adaptam firii noastre. Iar in astfel de momente de cumpana ai nevoie de ajutor:  familia, prietenii si consilierea psihologica sunt uneltele de care dispui. Psihologul are pregatirea necesara sa te ghideze catre lumina, sa te sustina sa creionati impreuna drumul catre echilibru interioe si exterior.

Sursa: Kubler – Ross Grief Cycle

One Comment

  1. Dora
    30/04/2016

    Buna seara!azi e o luna de cand mi am pierdut una din cele 4 fiice.Avea 12 ani…olimpica.talentata.un caracter de inger.Se intorcea de la scoala .A fost practic aruncata intre doua treceri de pietoni, dupa ce un coleg a impins o din joaca .Si un sofer inconștient șofa cu 100 la ora in fata școlii.11 zile in coma.2 interventii pe creier…durerea mea e ca nu pot sa plang.Am vrut sa fiu tare pt ceilalti.Si m am blocat.Oamenii m au judecat ca fiind fara inima…eram la 5 luni dupa a 6 a operatie eu.Nu stiu cat timp voi putea rezista cu durerea lăuntrică ce ma macina.As vrea sa pot plange.urla.elibera macar in parte tensiunea din mine.Merg zilnic la cimitir,dar nu plang…vin acasa si iau antidepresivele.fara de care nu dorm.nu sunt eu.Vreau doar sa pot plange.Atat.

    Reply

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *